Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

EKF CK - C Terem
2. KÖZNEVELÉS, FELSŐOKTATÁS, ELEKTRONIKUS TANULÁSI KÖRNYEZETEK

Az első iskolaszámítógépektől a tabletekig

Előadók

  • STÓKA György

Elsődleges szerzők

Társszerzők

Témakör

2.10 Informatikai alkalmazások az iskola mindennapjaiban

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

A sárospataki óvó- és tanítóképzőben az 1980-as évek közepén kezdtük a számítógépes ismeretek oktatását. 1985 augusztusában az - akkor még önálló - intézmény számítógépparkja a következő eszközökből állt: 1 db ZX Spectrum, 1db HT-1080 Z, 1 db VIDEOTON TV, 1 db COMMODORE VIC-20, 2 db COMMODORE 64, 1 db COMMODORE 16.

Azóta éppen három évtized telt el. Előadásunkban az első ABC-80-as számítógépektől a mai tabletekig és okostelefonokig vezető, helyenként buktatóktól sem mentes út legfontosabb pillanatait szeretnénk felvillantani.

A pedagógusképzésben az informatika eszközrendszeréhez, lehetőségeihez alapvetően kétféle módon közelíthetünk. Az egyik – általánosabb – megközelítés, amikor az informatikát a nevelés-tanítás-tanulás, illetve az óvodai-iskolai adminisztráció eszközeként kezeljük, és a számítógépekre, valamint a hozzájuk kapcsolható perifériákra úgy tekintünk mint a legmodernebb oktatástechnikai-irodatechnikai eszközökre. A másik lehetőség, amikor az informatika az oktatás tárgyaként jelenik meg a tanórákon, illetve általánosabban: a pedagógiai folyamatokban. Az óvó- és tanítóképzésben mindkét szerepkörben föllelhetők a napjainkban csak IKT-ként emlegetett információs és kommunikációs technológiák.

Jelen interpretációban azt kívánjuk ábrázolni, hogyan váltak a számítógépek a hajdan polcokon porosodó játékszerekből a nevelés-tanítás-tanulás, illetve a kommunikáció nélkülözhetetlen eszközeivé, és hogyan sikerült a sárospataki óvó- és tanítóképzőben megvalósítani Vámos Tibor akadémikus úrnak a kilencvenes évek közepén egy ózdi konferencián megfogalmazott gondolatait: „el kell érnünk, hogy a felnövekvő nemzedék számára a számítógépes környezet teljesen természetes legyen…”

Angol nyelvű előadáscím

From the first school computers until the tablets

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

The teaching of computer sciences began in the middle of 1980s at the teacher training college of Sárospatak. That time, in August 1985, the still independent institution owned the following computer park: one ZX Spectrum, one HT-1080 Z, one VIDEOTON TV, one COMMODORE VIC-20, two COMMODORE 64, one COMMODORE 16.

Exactly three decades have passed since then. We would like to present the most important moments and milestones of the road taking us from the first ABC – 80 computers until the tablets and smart phones.

In teacher training we may approach the toolkit and possibilities of information science in two ways. One, more general approach is to consider informatics as the tool of education-teaching-learning and the tool of kindergarten – school administration, and to consider computers and their related peripheries as the most modern tools of educational- and office technology. The other possibility is when informatics appears as the subject of the lessons and in the educational processes in general. The information and communication technologies, ICT, can be found in teacher training contexts with both interpretations.

We aim to show how computers have changed roles from being toys sitting on the shelves to the irreplacable tools of education-teaching-learning and communication, moreover, how the thoughts of Tibor Vámos have been materialized at the teacher training college of Sárospatak: ”We must achieve a future where the computational environment for the next generations will be considered natural…”