Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

Debreceni Egyetem - A terem
3. TARTALOMSZOLGÁLTATÁSOK: KÖNYVTÁRAK, LEVÉLTÁRAK, MÚZEUMOK

E-olvasás vagy hagyományos? - kutatás közben

Előadók

  • BÁTFAI Mária Erika

Elsődleges szerzők

Társszerzők

Témakör

3.3 E-könyvek, szövegek, képek, audiovizuális anyagok

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

Az e-könyvek, elektronikus keretrendszerek, MOOC kurzusok, valamint az „okos eszközök” terjedése komoly kihívás a köz- és felsőoktatás számára. (Mivel a hazai felsőoktatásban is egyre inkább tért hódítanak ezek a korábban alternatívnak bélyegzett formák, így a Debreceni Egyetemi Kiadó is 2014 őszétől nyílt hozzáférésű e-jegyzeteket ad ki a hallgatóknak.) Nemzetközi kutatások eredményei alapján merült fel az a kérdés, mennyire hatékony az e-könyv, az e-tananyag? Egy 2015 tavaszán kezdett komplex kutatás keretében (interjúk, kérdőíves és empirikus vizsgálatok segítségével) azt vizsgáljuk, van-e szignifikáns különbség a tanulás és ismeretelsajátítás szempontjából a hagyományos és az elektronikus szövegek olvasása és jegyzetelése között, illetve hogyan befolyásolja az olvasás forrása a tanulást. A kutatás legfontosabb kérdése, mennyire hatékony az oktatásban az elektronikus szövegek használata? Részletesebben a következő kérdésekre szeretnénk választ kapni: Van-e lényeges különbség a képernyő, illetve a papír alapú tájékozódás, tanulás, ismeretszerzés között? Milyen szövegek olvasása lehet hatékonyabb elektronikus formában, és melyek papíron? Vannak-e olyan olvasók, akik számára egyik vagy másik mód a preferált? Milyen nemek közötti és életkori különbségeket lehet kimutatni az elektronikus olvasással kapcsolatos attitűdökben? Jegyzetelés: papíron vagy elektronikusan? A kutatás első szakaszában interjúkat (20 darab) készítettünk olyan személyekkel, akik mind hagyományos, mind elektronikus formában nagyon aktívan, sokat olvasnak. Az eddigi eredmények szerint a sokat olvasók inkább a papír alapú könyveket és tananyagokat preferálják, amikor tanulási célzattal kell nagyobb terjedelmű szövegeket olvasniuk. A következő lépésben a netgenerációhoz tartozó korosztályba eső (15 és 25 év közötti) olvasókkal készítünk újabb interjúkat, és azt vizsgáljuk: van-e kimutatható különbség az eddigiekhez képest, amit esetleg az életkorbeli/generációs/szocializációs különbség okozhat.

Angol nyelvű előadáscím

E-reading vs. traditional reading - snapshot of the research

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

E-books, e-learning environment, MOOC courses as well as the spreading of "smart devices" are a major challenge to public and higher education. (As in the Hungarian higher education the publishing forms previously considered alternative are becoming more and more widespread, Debrecen University Press has been publishing open access e-notes for students since autumn 2014.) In the framework of a complex research started in spring 2015 (using interviews, questionnaires and empirical research methods) we studied whether there is a significant difference between reading traditional and electronic texts and notes in terms of learning and acquiring knowledge as well as how the reading source affects learning. The main question the study raises is how effective it is to use electronic texts in education. In the first part of the study we conducted interviews (20) with people who actively read a lot both in traditional and electronic forms. According to the results gained so far active readers prefer printed books and teaching materials when reading great volume of texts for learning purposes. In the next step we are going to interview the net generation readers (15 and 25 year-olds) to study whether any significant differences can be detected compared to the past which might cause age, generation or socializing differences.