Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

Debreceni Egyetem - B terem
3. TARTALOMSZOLGÁLTATÁSOK: KÖNYVTÁRAK, LEVÉLTÁRAK, MÚZEUMOK

Tömegek a közgyűjtemények szolgálatában - Jó példák és tanulságok az Országos Széchényi Könyvtárban

Előadók

  • Úr MOLDOVÁN István

Elsődleges szerzők

Témakör

3.4 Elektronikus könyvtárak, kiállítások, portálok, repozitóriumok

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

Az Országos Széchényi Könyvtár tavaly vett részt a Civic Epistemologies projektben, amely az online eszközök segítségével a tömegek bevonását szorgalmazta a közgyűjtemények munkájába. A projekt során sokat tanultunk a témáról és közben felismertük, hogy néhány meglévő gyakorlatunkban már ennek megfelelően cselekedtünk.

Az előadásban áttekintem az ideillő gyakorlatainkat, pl. a gyászjelentések névrögzítését, digitális gyűjteményeink (MEK, EPA, DKA) gyarapítását, a dokumentumok konverzióját, szolgáltatását, a szolgáltatások fejlesztését, adatrögzítést, kiegészítést. Az online közösségek bevonása célszerű a könyvtárak digitális szolgáltatásainak fejlesztésébe, működtetésébe hiszen így szorosabb kapcsolatot tudunk kialakítani felhasználóinkkal és olyan tevékenységeket is elvégezni, amire önerőből nem jutna kapacitás. A külső erők bevonásának azonban ára, azaz feltételei vannak. Példáink nyomán igyekszem levonni a tanulságokat is. Ti. a crowdsourcing projektek komoly igényeket is támasztanak a könyvtárakkal szemben pl,

  • Kapcsolattartás, ügyintézés,
  • Megbízható szolgáltató hardver, nagy rendelkezésre állás,
  • Megfelelő, könnyen elsajátítható alkalmazás,
  • Szükség esetén a résztvevők online betanítása,
  • Minőségbiztosítás, az eredmény ellenőrzése.

A felhasználókkal aktív kapcsolatot kiépítő, nyitott könyvtárnak nagyobb esélye van, hogy a digitális világ gyorsan változó körülményei között megtalálja a helyét, beilleszkedjen, szükség legyen rá.

Angol nyelvű előadáscím

Crowd for the cultural heritage institutions - Best practice in the National Széchényi Library

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

The National Széchényi Library last year took part in the project, called Civic Epistemologies. The project pushed for the inclusion masses with the online tools of public collections work.

During the project, we learned a lot on the subject and while we recognize that some of our existing practices already acted accordingly.

It is appropriate to develop digital services in libraries, because running of our users so we can develop a closer relationship with the inclusion of online communities and perform activities so you would not get in-house capacity.

an open library which build up an active connection with their users, has better chance to find location in a fast changing conditions in the digital world.

But the involvement of external forces has the price. Following are our examples try to learn from it. The major projects of crowdsourcing demands are imposed on libraries for example,

  • Administration,
  • Reliable hardware service, high availability,
  • Suitable, easy to learn applications
  • If necessary, the participants online training,
  • Quality, check the result.