Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

Szegedi Tudományegyetem, József Attila Tanulmányi és Információs Központ - C terem
2. KÖZNEVELÉS, FELSŐOKTATÁS, ELEKTRONIKUS TANULÁSI KÖRNYEZETEK

Összehasonlító elemzés a digitális átállás stratégiai beágyazottságáról

Előadók

  • Mrs. RACSKO Réka
  • LENGYELNÉ dr. Molnár Tünde

Elsődleges szerzők

Társszerzők

Témakör

2.3 Közoktatási tartalomszolgáltatás, elektronikus tananyag-adatbázisok

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

Az oktatás digitális átállása napjaink oktatáspolitikájában kulcskérdés, hiszen az alfa-generáció digitális állampolgárrá nevelése és az élethosszig tartó tanulás támogatása stratégiai kérdés. (Racsko, 2016) Napjainkban egyre erőteljesebben érvényesülő jelenség, hogy az oktatási rendszer többszintűvé (multi-level) és többszereplőssé (multi-actor) válik, amiben nagy szerepet kapnak a társadalmi rendszer más szegmensei is. Ennek elemei az oktatási rendszer egyes alrendszereihez kapcsolódnak, és ezek hatására komplex, adaptív rendszerekké válnak és folyamatosan alkalmazkodnak a környezet igényeihez. Halász (2014) ezt a folyamatot továbbgondolva azt mondja, hogy „az oktatási rendszerekre egyre inkább mint élő organizmusokra tekintünk, amelyek fejlődését, alkalmazkodását nem látjuk előre, hanem csak az evolúciós folyamatot látjuk” (Halász, 2014. 9. o.) Az evolúció időszakonként felgyorsul, elsősorban a kultúraváltások egyes szakaszaiban. Ez a komplexitás az oktatás teljes irányítását is magában foglalja. A folyamat – a rendszer adaptív működése következtében – az oktatásban is a digitális átállás (átalakulás) jelenségét idézi elő, amely így hatást gyakorol a teljes pedagógiai kultúrára, mind makro-, mind mikroszinten. Ez a többszintűség és többszereplős részvétel, valamint a felgyorsult evolúciós folyamat azt eredményezi, hogy a stratégiai szintű elemzések is létjogosultságot nyernek. Jelen munka célja, hogy az összehasonlító pedagógiai módszerével, számítógépes tartalomelemzés során megvizsgálja, hogy a digitális átállás folyamatának elemei hogyan érhetőek tetten a nemzeti oktatási stratégiákban, Magyarországon, Észtországban és Finnországban. Ezen elemzés egy következő lépése a digitális átállás módszertani megalapozását tárgyaló összehasonlító elemzésnek, amely kutatás sikerrel alkalmazta a kvalitatív kutatásokban meg ritkán előforduló számítógépes módszereket, nevezetesen a MaxQda szoftvert. Ennek során arra kerestük a választ, hogy milyen aktorok mentén definiálható e folyamat.

Angol nyelvű előadáscím

Comperative analysis of the embeddedness of digital transformation

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

The digital transformation of education is a key issue in today's education politics, since supporting the training of the alpha generation to become a digital citizen and lifelong learning is a strategic question. (Racsko, 2016) In our days the system of education is becoming more and more multi-level and multi-actor, where the other segments of the social system also play an important role. Its elements are related to some subsystems of the educational system, and these become complex and adaptive system, which continuously adapt to the requirements of the environment. Halász (2014), thinking further this process, said that “we increasingly consider educational systems as living organisms, where we can not forecast their development and adaptation, we see only the process of evolution” (Halász, 2014. page 9). The evolution sometimes accelerates, mostly in certain phases of cultural changes. This complexity includes the whole government of education. The process – due to the adaptive functioing of the system – generates the digital transformation of education, which will effect the whole education cultura both on macro and micro level. This multi-level and multi-actor participation and the accelerated evolution process provide a reason of existence for strategic level analysis. The purpose of the current work is to use comparative pedagogy methods to examine how to find the elements of digital transformation within national education strategies in Hungary, Estonia and Finland. The current analysis is the next step of the digital transformation methodology comparative analysis, which research successfully utilized computerized methods still rarely found in qualitative researches, namely the MaxQda software. We were looking for an answer on how to define this process following the actors.

A kapcsolattartó levelezési címe (ha eltér az előadóknál megadottaktól)

racsko.reka@uni-eszterhazy.hu