Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

Szegedi Tudományegyetem, József Attila Tanulmányi és Információs Központ - C terem
2. KÖZNEVELÉS, FELSŐOKTATÁS, ELEKTRONIKUS TANULÁSI KÖRNYEZETEK

Innovációs lehetőségek az általános iskolai olvasás-fejlesztésben.

Előadók

  • Dr. ANTAL Péter

Elsődleges szerzők

Témakör

2.9 Digitális írástudás fejlesztése

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

Az utóbbi években kiértékelt olvasáskutatási vizsgálatok szerint az „Olvasók Birodalma” egyre szűkül. Bár, bizonyos értelemben, a korábbinál jóval többet olvasunk, hiszen sok „trendi” tevékenység (internetezés, csetelés, sms-ezés) jár olvasással. Annak számbavételekor, miért válnak napjainkban egyre kevesebben olvasóvá, nem elegendő a számítógépet okolnunk, hiszen az olvasáskutatások tükrében az is látszik, hogy az interneten tulajdonképpen ugyanazon réteg olvas, mint egyébként. Nem az informatikai eszközök (meg)létében keresendő hát a probléma gyökere, sokkal inkább az (irodalom) olvasás élvezetéhez szükséges attitűdök és képességek hiányában, illetve sokszor a felkínált szövegek korszerűtlen voltában. Megoldásként ne az olvasást informatizáljuk, hanem a technológiában találjuk meg azokat a lehetőségeket melyek segítenek visszaadni az olvasás örömét. Miért nem használjuk ki azokat a lehetőségeket, melyeket az utóbbi évek fejlesztései generáltak, melyekkel élményszerűbbé tehető az olvasás, miért ne lehetne a gyerek is részese a sztorinak és a történet feldolgozásának, miért ne medializálhatná a gyerek a saját történetét? Előadásomban a digitális történetmesélés alkalmazásának egy kiváló eszközét, a Lego Story Starter metodikai lehetőségeit szeretném bemutatni, hogyan fejleszthető az eszköz segítségével az írás, beszéd, a szövegértés, az analitikus gondolkodás és a digitális készségek egy időben. A továbbiakban bemutatom az eszközhöz kapcsolódó mobil alkalmazásokban (Story Visualiser, Lego Movie) rejlő pedagógiai lehetőségeket.

Angol nyelvű előadáscím

Innovation options in the development of the reading comprehension of elementary school students

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

While recent reading-related research has shown a decline of the “Empire of Readers, “ or the number in the general reading population, intensive reading is still required for such fashionable and popular activities as Internet use, chatting, and sending text messages.
At the same time one cannot blame the computer for the narrowing population of readers as research has proven that mostly those people read on the Internet, who would otherwise do it as well. Thus the problem is not rooted in the dominance of informatics devices, but in the lack of attitudes and skills needed for making reading an enjoyable activity. Furthermore texts meeting the requirements of today’s public willing to read are few and far between.
Consequently, a potential solution is not the computerization of the reading process, but the identification of technological options facilitating joyful reading. Why don’t we take advantage of the latest technological achievements in order to make reading an enjoyable experience? One way is to incorporate media tools in the reading and processing of a story. This would enable the child to medialize the given narrative and become an active participant in the reading activity. My presentation introduces an outstanding device of digital narration, the Lego Story Starter. Furthermore I discuss methodological solutions for the simultaneous development of writing, speaking, reading comprehension, analytical thinking, and digital skills. In addition, I present the pedagogical options provided by the related mobile applications including the Story Visualiser and the Lego Movie.