Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

Szegedi Tudományegyetem, József Attila Tanulmányi és Információs Központ -
2. KÖZNEVELÉS, FELSŐOKTATÁS, ELEKTRONIKUS TANULÁSI KÖRNYEZETEK

Szerzői jogi kalauz az oktatás digitálisabbá tételéhez figyelemmel az új európai trendekre

Előadók

  • Dr. TIMÁR Adrienn

Elsődleges szerzők

  • Dr. TIMÁR Adrienn (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, Nemzetközi Szerzői Jogi Osztály)

Témakör

2.6 Közösségi oldalak szolgáltatásainak integrálása az oktatásba

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

A XXI. század a digitális világ térnyerését hozta, ami egyre erőteljesebben betör az oktatás területére is. Az oktatásban azonban számos a szerzői jog által védett alkotás felhasználása valósul meg. A technológia fejlődésével az oktatás új korszakába lépett, hiszen környezetünkből sokkal több inger érkezik, mint bármikor korábban, az életmód felgyorsult és az elvárások is ennek megfelelően változtak. A diákok ma már valami mást, valamivel többet várnak tanáraiktól, számukra természetes, hogy az oktatásban is használják a technológia adta lehetőségeket.

Az oktatás ezen elvárásokhoz képest számos tekintetben még a múlt században tart, aminek számos oka közül az egyik bizonyosan a tanárok oldalán jelentkező jogbiztonság hiánya az online környezetben. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mit szedhetnek le az internetről, mit tehetnek fel oda és hogyan, mi az, ami engedély köteles felhasználás, és mi az, ami nem, ezért inkább nem használják azt, amiben nem biztosak.

A szerzői művek felhasználása online környezetben gyökeresen eltér a hagyományos oktatási felhasználásoktól, hiszen míg alapesetben a művek többszörözése és terjesztése valósul meg oktatási keretek között vagy esetleg egyes műfajba tartozó művek esetében nyilvános előadás, addig, ha például a hozzáférést a diákoknak online biztosítom, az már nyilvánosság számára hozzáférhetővé tételnek fog minősülni. Az engedélyeztetés pedig eltér a különböző típusú felhasználások esetében. Célom jelen előadással összefoglalni a jelenlegi – európai uniós alapokon nyugvó – magyar szabályozás fontosabb rendelkezéseit, arra koncentrálva, hogy jelenleg mi esik a törvény által biztosított kivételek körébe az oktatás és a könyvtári felhasználás esetében, és mely felhasználások engedélykötelesek. Mindemellett be kívánom mutatni a jelenlegi uniós szerzői jogi folyamatokat, amelyek a határon átnyúló és digitális felhasználásokat hivatottak elősegíteni, továbbá a nemzetközi téren a WIPO égisze alatt felmerült legutóbbi releváns kezdeményezéseket.

Angol nyelvű előadáscím

Copyright law guide for a more digital education taking into consideration the new European trends

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

The 21th century dragged along the expansion of the digital world which is becoming more significant in the field of education as well. However several different copyright protected materials are used in the education. The education has entered into a new era in parallel with the development of the technology since more and more stimuli arrive from our direct environment than ever before, the life has accelerated and the expectations have changed as a result. The students nowadays expect something different, something more from their teachers, for them it is natural that the technological developments are utilized in the education.

In contrast with these expectations, the education remained in the past century from several aspects. One of the several reasons why the education has fallen behind is surely the lack of legal knowledge and certainty of the teachers. Many are not sure which contents they may download or stream from the internet and which they may upload to the internet while teaching, or when a license is needed for a certain use and when not. They rather skip using digital contents.

The use of copyright protected material is significantly different in the online environment from the traditional educational uses. In education the most common scenario is the reproduction and dissemination of works or in case of certain types of works public performance whereas giving access to online contents for students shall be regarded as making available the works to the public. The licensing is different for each type of uses. My goal with this presentation is to summarize the present – on the EU law based – Hungarian copyright legislation, focusing on the current limitations and exceptions available for educational institutions and libraries. Following this, I wish to introduce the latest related European copyright law initiatives and how they are expected to foster the cross border and digital uses of limitations and exceptions. Furthermore I intend to present briefly the latest relevant initiatives by WIPO in the international field.