Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

Szegedi Tudományegyetem, József Attila Tanulmányi és Információs Központ -
3. TARTALOMSZOLGÁLTATÁSOK: KÖNYVTÁRAK, LEVÉLTÁRAK, MÚZEUMOK

A kurrens könyvtári e-könyv és e-hírlap szolgáltatások európai szintű kihívásai skandináv esettanulmányokon keresztül

Előadók

  • NÉMETH Márton

Elsődleges szerzők

  • NÉMETH Márton (Monguz kft- Debreceni Egyetem Informatikai Tudományok Doktori Iskola)

Témakör

3.3 E-könyvek, szövegek, képek, audiovizuális anyagok

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

A tervezett előadásban skandináv szolgáltatási keretrendszerek bemutatásán keresztül szeretném illusztrálni azokat a kihívásokat, melyekkel a könyvtárak Európa szerte szembe néznek a kurrens, szerzői jogilag védett e-könyvek, illetve e-hírlapok szolgáltatásának területén. Az elemzés gyakorlati szempontokon alapul, miután alkalmam volt kipróbálni online közkönyvtári e-könyv szolgáltatásokat dán, norvég, illetve svéd közkönyvtári felhasználói hozzáférésen keresztül. Be szeretném mutatni a dán E-reolen (e-könyvespolc) projekt tanulságos történetét, mely kitűnően összegzi a, milyen nehézségekkel kell szembe nézniük a könyvtárnak a kiadói üzleti érdekek, a szerzői jog és a felhasználói elvárások között őrlődve. A könyvtárakra leselkedő kihívások elemzését svéd és norvég példák elemzésével folytatom (E-lib illetve E-bokbib közkönyvtári e-könyv szolgáltatási projektek). Az e-hírlapok kapcsán kitérek a nemzetközi kereskedelmi szereplők által biztosított Zinio és PressReader szolgáltatások pozíciójára a digitális könyvtári szolgáltatások rendszerében.. A különféle szolgáltatási keretrendszerek technikai részleteinek jellemzése is fontos helyet kap az előadásban, mivel a szolgáltatási kereteket, a felhasználói élményt alapvetően befolyásoló tényezőről van szó. A kulcskérdések tehát, hogy milyen szolgáltatói felületen, milyen platformon, milyen dokumentum szolgáltatások érhetők el, s hogy miképpen lehet áthidalni a könyvtári érdekek, felhasználói elvárások s a magán üzleti megfontolások között tapasztalható konfliktusokat. Előadásomban röviden kitérek azokra az európai uniós szintű fejleményekre is mely az e-könyvek áfájának meghatározásával, illetve a könyvtári e- kölcsönzési szabályok európai szintű egységesítésével kapcsolatosak, s alapvető hatással lehetnek az e-könyvkölcsönzés jövőjére. Rá szeretnék mutatni arra, hogy itthon is adott lehetne a technikai háttér országos e-könyv kölcsönzési szolgáltatás megteremtésére (legkézenfekvőbben véleményem szerint az ELDORADO technikai platformján keresztül). Ennek esetleges megalapozásakor lehetne hasznosítani a külhoni tapasztalatokat.

Angol nyelvű előadáscím

European challenges on e-book and e-newspaper services through Scandinavian case studies.

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

In the first part of the presentation, the history and current situation of some Scandinavian e-book services that are being offered for the public library sector can be analyzed. The main focus is on the E-reolen service form Denmark, Elib service from Sweden and Ebokbib services from Norway. A basic overview is focusing on the technical platform, the range of services, the availability of different document types. A special aspect of the presentation is focusing on the conflicts of different interests by publishers, libraries and users. The key question is that what kind of documents can be served, in what kind of legal environment, in what kind of technical platforms, and how can it serve the interests of libraries, users and publishers on the same information ecosystem? The status of commercial e-newspaper and magazine services just as Pressreader or Zinio can also be analysed in this context. The presentation is focusing on also the European context (the dispute about VAT of e-books and the possible EU-harmonized rules and obligations of e-book lending) that may have a major impact to the national service environments in e-book service field. At the final part of the presentation some Hungarian opportunities can be described in order to operate a national e-book lending platform on the base of the Eldorado system. Understanding the challenges and studying the best practices from Scandinavia can help to establish a Hungarian public library e-book service platform in the future.

A kapcsolattartó levelezési címe (ha eltér az előadóknál megadottaktól)

2133 Sződliget Akácos u.72.