Főoldal > Timetable > Session details > Contribution details

Közreműködés Előadás

Szegedi Tudományegyetem, József Attila Tanulmányi és Információs Központ -
3. TARTALOMSZOLGÁLTATÁSOK: KÖNYVTÁRAK, LEVÉLTÁRAK, MÚZEUMOK

3D-s kísérletek a Szegedi Klebelsberg Könyvtárban

Előadók

  • MOLNÁR Sándor

Elsődleges szerzők

Társszerzők

Témakör

3.8 Új technológiák alkalmazása a tartalomszolgáltatásban

Magyar nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

A tartalomszolgáltatás egyik folyamatosan visszatérő fontos kérdése, hogy milyen csatornán keresztül jut el az információ a felhasználóhoz. Az elérés tényén túl az is kulcsfontosságú, hogy milyen formában valósul meg ez az interakció. Kutatások szerint könyvtári környezetben az újszerű grafikus felületek nagy mértékben segíthetik a felhasználókat. Korábban a virtuális 3D-s térben történő szolgáltatás a grafikai megoldások határterületének számított, azonban napjainkra a virtuális és kiterjesztett valóság (VR&AR) fejlődésének előretörésével lehetséges, hogy egy újabb technológiai forradalom küszöbén állunk. Elképzelhető, hogy a 3D-ben készített modellek a jövőben kiemelten fontos részévé válnak a közgyűjteményi tartalomszolgáltatásnak. Jelenleg főként a múzeumi szektorban találhatóak előremutató példák a korszerű látogatótájékoztatásra, illetve meg kell említenünk a MANDA adatbázisában lévő 3D-s tárgyfotókat is. A szegedi Klebelsberg Könyvtárban (ill. elődjében) több olyan kísérlet zajlott, melyben valamilyen lehetséges 3D-s modellen alapuló szolgáltatást kívántak megvalósítani, különböző szoftveres megoldások segítségével. Az előadásban a modellalkotás problematikáját és lehetséges megoldását szeretném felvázolni, a Klebelsberg Könyvtár ez irányú kísérletei mentén. A könyvtár épületének 3D-s térképe mellett a távlati tervekben szereplő könyvtári-applikáció előkészítése is bemutatásra kerül.

Angol nyelvű előadáscím

3D based expieriments from the Klebelsberg Library (University Library of the University of Szeged)

Angol nyelvű tematika (min. 1000 karakter, max. 2000 karakter)

The recurring question of the cultural content management of in which way can the information transferred for it’s users. Sometime the form, and the method of the interaction are more important than the accessibility. According to research the users appreciate innovative graphical interfaces at the library. Previously the service in the third dimension was on the periphery of the graphical solutions, but nowdays because of the progression of the Virtual and Augmented Reality, it is possible that we are standing right before a technological revolution. It is conceivable that the 3D models will take an important part of the digital culture management in the future. In our days the best examples for disclosure of information the can be found mostly at the modern museum displays, and 3D photos in the MANDA should be also mentioned. The employments of Klebelsberg Library (and of it’s predecessor) have made many experiments, to tried to create potential service based on the 3D, by the help of various kind of software. I would like to present the problem of model creation, and one example of the potential solution. Otherwise the 3D map of the library’s building will I demonstrate our conception about our planned Library-application.